دستگاه بچينگ پلانت یا دستگاه تولید بتن آماده

دستگاه بچينگ پلانت یا دستگاه تولید بتن آماده دستگاهی میباشد که مواد تشکیل دهنده بتن را با هم مخلوط و ترکیب می کند و بتن آماده شده توسط اين دستگاه بوسيله تراك ميكسر به محل مورد نظر انتقال داده میشود .هر دستگاه بچينگ پلانت ( دستگاه تولید بتن) دارای يك فيدر توزين مصالح بوده كه برای ذخيره مصالح و توزين دقيق بكار گرفته میشود .

بتن از مهمترين و پرمصرف ترین مصالح ساختماني است كه در همه پروژه هاي ساختمانی و ساخت و سازهاي مسكوني، تجاري، اداري و تاسيسات زير بنایی به كار مي رود و کیفیت آن تاثير مستقيمي در مقاومت و دوام سازه ها دارد .
بتن بر اساس دستورالعمل های مختلف (یا فرمول ها) ساخته شده است که اساسا نسبت مواد خام متفاوت شامل انواع شن، ماسه، سیمان، آب و انواع موادافزودنی شیمیایی و معدنی استاندارد ساخته میشود.

برای تولید بتن و عرضه ان در بازار به یک دستگاه با کیفیت بچینگ پلانت ( دستگاه تولید بتن آماده ) نیاز است. این دستگاه ها توسط شرکت های مختلف تولید میگردند. دستگاه بچنگ پلانت تولید شده توسط شرکت ترکی ( بیازلی گروپ ) دارا کیفیت و استقامت بالا میباشد. شرک ما قادر به تولید این دستگاه ها به اندازه های مختلف میباشد و در عرصه زمانی محدود قادر به ارسال به کشور های مختلف نظر به درخواست مشتری میباشد. در ذیل به اجزای مهم این دستگاه میپردازیم.

اجزای مهم که در خط تولید بتن آماده یا بچینگ پلانت بکار میرود عبارت از :

سيلوهای سيمان:از سیلو های به منظور نگه داشتن بهينه سيمان و جلوگيری از هدر رفتن آن، در تناژهای مختلف استفاده می شود. سیلو ها در سایزهای مختلف 30 50 60 80 100 150 200 250 تن ساخته می شوند . سیلوی سیمان را در دو نوع ثابت ومتحرک می سازند. سیلو از نظر آببندی باید بسیار دقیق آب بندی شده باشد تا رطوبت نتواند وارد سیلو شود. ورق سیلو حداقل باید دارای ضخامت 5 میلی متر باشد تا فشار ناشی از انباشته شدن سیمان نتواند باعث پارگی ورق شود. سطح داخلی سیلو از نظر صافی سطح باید درحد کیفیت بالا باشد تا ذرات سیمان به دیواره نچسبد وبه راحتی تخلیه شود. سیلو را میتوان در دو حالت جوشی و پیچی یا همان فلنچی ساخت.

منبع ذخيره آب: آب مورد نیاز هر بچ پس از اندازه گیری به طور خودکار وارد میکسر میگردد.
مخازن شن و ماسه بچنگ پلانت : شن و ماسه مورد نیاز به تفکیک در این قسمت ذخیره میگردد.
باسكول شن و ماسه: به مقدار مورد نیاز از هر مورد را اندازه گیری کرده و به میکسر ارسال می کند.
باسكول سيمان: سیمان با تیپ های مختلف در این سیلوها به طور جداگانه نگهداری میشود.
ديگ ميكسر: مواردی چون سیمان، شن، ماسه وآب در این قسمت با یکدیگر مخلوط میگردد.
اتاق كنترل یا اتاق اپراتور: کنترل کمیت ها و احجام داده شده در این قسمت توسط یک نفر اپراتور انجام میشود.
حلزوني هاي انتقال سيمان: سیمان را از سیلوها به باسکول سیمان منتقل می کند.
كنتور آب: حجم آب مورد نیاز در هر بچ را اندازه گیری می کند.
فيدر توزين مصالح: هر بچینگ پلانت دارای یک فیدر توزین مصالح است که برای ذخیره مصالح و توزین دقیق هر کدام از آنها به کار گرفته میشود.

بتن هنگامیکه به صورت مخلوطی تازه است ، به دلیل داشتن خاصیت خمیری می تواند در هر شکل مورد نظری ریخته شود.خواص بتن به دلیل داشتن قابلیت سفارشی شدن، تقریبا برای هر نوع کاربرد و عملکردی در طیف گسترده ای از محیط های گوناگون وجود دارد.
بتن آماده محصولی است که با مترمکعب اندازه گیری می شود. وزن مخصوص تعیین شده توسط استاندارد برای بتن ۲۳۰۰ کیلوگرم در متر مکعب می باشد و مقدار مواد تشکیل دهنده بتن آماده با توجه به عیار درخواستی از سوی خود مشتری تعیین می شود.

Leave a Comment